Ljubavna priča Dubravka i Cate Dujšin Ribar

 Ljubavna priča iz Trogira Dubravka Dujšina i Cate Dujšin-Ribar


Veljača je mjesec ljubavi i ljubavnih priča, upoznajte Dubravka i Catu. Bračni par u to je vrijeme bio na vrhuncu uspona na društvenoj ljestvici: on omiljeni glumac, postaje i intendant HNK-u Zagrebu, a ona priznata slikarica. Bila je to ljubav na prvi pogled. Ljubavna priča Dubravka Dujšina i Cate Dujšin Ribar: Kad je on umro, ona više nije htjela živjeti. Teško ga je prebolijevala, mislila je da će ostati sama do kraja života. Neku utjehu našla je u ocu Ive Lole Ribara. Napisala Vesna Vrabec kustosica Muzej grada Zagreba. 


Za nju je Miroslav Krleža jednom prigodom rekao da je: “nevjerojatno lijepa žena”. Bila je i iznimno talentirana slikarica. Jedan od najljepših autoportreta Cate Dujšin Ribar čuva se u splitskoj Galeriji umjetnina. Ima tamnu, pripijenu haljinu uz tijelo, struk naglašen tamnim remenom, crvenu maramu oko vrata, tamne oči i kosu podignutu u rep. Slika je iz 1930. godine. Već je u braku sa slavnim glumcem i intendantom Dubravkom Dujšinom, koji će, među ostalim, ostati zapamćen i kao prvi Leone u “Gospodi Glembajevima” Miroslava Krleže, a u to su ga doba posvuda pratile obožavateljice. Upoznali su se desetak godina prije nego što je nastao njezin autoportret, u Splitu, gdje je ona tad živjela. Bila je to ljubav na prvi pogled. Zajedno su ostali sve do njegove prerane smrti 1947. godine. Priča kaže da se njegova smrt dogodila samo nekoliko trenutaka nakon što ju je dočekao s puta, pa su mu posljednje riječi bile: “A tako sam te čekao”. Nakon te tragedije godinu dana nije niti slikala niti pisala. Vjenčali su se mladi, nakon nekoliko mjeseci poznanstva, njoj su bile dvadeset tri godine, a on je bio tri godine i mjesec dana stariji. Udovica je ostala kad joj je bilo pedeset godina. Teško ga je prebolijevala,

mislila je da će ostati sama do kraja života. Ipak, upoznala je doktora Ivana Ribara i još jednom se udala. Prvog je supruga nadživjela gotovo tri desetljeća. Živjela je više od devedeset godina. Priča kaže da je u Stomorskoj na Šolti, gdje je imala kuću, skakala na glavu i u poznim godinama. Iako se još jednom preudala, pokopana je na Mirogoju uz prvog supruga.  Bila je, naime, i pjesnikinja osim što je bila slikarica, a najpoznatija joj je knjiga izašla sedamdesetih, pod simboličkim nazivom “Rastanci bez rastanaka”. 

Na nadgrobnom spomeniku Cate Dujšin Ribar i Dubravka Dujšina nalazi se njezin stih: “Ne boj se visina, sa mnom blistavi su vrhunci”. 


Gavellin učenik...

O njihovu poznanstvu govori nam Vesna Vrabec, dugogodišnja kustosica Muzeja grada Zagreba, danas u mirovini, koja je vodila Memorijalnu zbirku dr. Ivana Ribara i Cate Dujšin Ribar, koja je pripala MGZ-u. 

”Za vrijeme studija Cata je hodala s kolegom s Akademije, Ignjatom Jobom. O tome znamo i od Miroslava Krleže, koji je na upit Enesa Čengića o Cati Dujšin Ribar odgovorio: ‘Raskošno lijepa žena, znam ju još iz vremena kad se zabavljala s Ignjatom Jobom’. Dubravka je upoznala u Splitu 1919. godine. ‘Mračan’, introvertan, sjetan Job nije imao šanse pokraj temperamentnog Dalmatinca Dubravka Dujšina. Lijep, visok, divnog glasa, kojeg su poslije hvalili kazališni kritičari, odmah je osvojio Catu, koja se tada još zvala Katarina Gattin. Bila je to ljubav na prvi pogled. Vjenčali su se u Splitu 1920. godine”. Njegova biografija kaže sljedeće: Realnu gimnaziju završio je u Splitu 1911. godine. Ispočetka nije krenuo prema kazalištu. Prvo se okušao u novinarstvu pa je kraće vrijeme surađivao u Supilovu Novom listu u Rijeci, nakon čega je upisao studij na Trgovačkoj akademiji u Milanu. Početkom Prvog svjetskog rata vratio se u Split i zaposlio kao knjigovođa. Mobiliziran je te je ratne godine proveo u Boki kotorskoj. Godine 1919. stigao je u Zagreb i tu upisao studij prava i glumu u Državnoj glumačkoj školi kod Branka Gavelle. Prvi je put nastupio na pozornici 1920. u epizodnoj ulozi u Vojnovićevoj “Gospođi sa

suncokretom”. Glumačku školu završio je 1922. godine i postao članom Drame HNK u Zagrebu. Ostvario je mnogo značajnih uloga, poglavito u suvremenim hrvatskim dramama. Radio je i kao redatelj u HNK, a od 1937. do 1939. godine bio je ravnatelj Drame. Radio je i kao predavač. Uspjeh postiže, uz tumačenje Krležinih likova, kao i Držićevih i Begovićevih i glumeći Shakespeareove Marka Antonija, Machbeta i kralja Leara. Smatrao se jednim od protagonista zagrebačke glumačke škole, a kritika je hvalila među ostalim, “zvonak baršunasti glas, prelijepu pojavu, izvanrednu dikciju i nadasve kultiviran govor”. Bio je jedan od najpopularnijih glumaca epohe. Vesna Vrabec pričala je kako se u stanu, među ostalim, nalazi i album s crtežima koje su Dubravku Dujšinu napravile njegove obožavateljice. Bilo ih je četiri, pratile su ga na dnevnoj bazi, od kazališta do stana, i sve to opisale u svojevrsnom spomenaru. Dubravka Dujšina nije čudilo, niti ga je smetalo, što su ga pratile. Bio je velika zvijezda. 


Carinikova kći...

Njezina, pak biografija kaže da je rođena 1897. godine, pravim imenom Katarina, u obitelji Gattin koja je živjela u Trogiru. Otac Vjekoslav bio je carinski službenik, a majka Giustina djelatnica u pošti. Imala je sedmero braće i sestara. Obitelj Gattin seli se iz Trogira u Kotor, gdje je otac po službenoj dužnosti premješten. Tamo je Cata završila tri razreda Trgovačke akademije. Godine 1914. obitelj se vraća u Trogir, ali samo na godinu dana, kad 1915. dolaze živjeti u Split. U Splitu je Cata pohađala Obrtničku školu gdje joj je nastavnik slikanja bio slikar Emanuel Vidović. Na njegov poticaj 1917. godine Cata upisuje studij slikarstva na Višoj umjetničkoj školi u Zagrebu, kasnijoj Akademiji likovnih umjetnosti. U Splitu je upoznala Dujšina. Valja primijetiti da u to doba nije bilo mnogo slikarica, statistike su išle u korist muškaraca. Slikala je pejsaže, većinom Dalmacije, a ostala je upamćena i kao vrsna portretistica. Prema riječima Vesne Vrabec, Cata je Dubravka nekoliko puta portretirala. Dva portreta nalaze se u njezinu stanu, u Demetrovoj 3, u Zbirci dr. Ivana Ribara i Cate Dujšin Ribar.


Crveni baron...

Marulićevu trgu, gdje je ona imala i prvu izložbu 1927. godine. “Nakon vjenčanja Cata i Dubravko živjeli su skromno. Tad su još oboje bili studenti, ona na Likovnoj akademiji, on na tek osnovanoj, Gavellinoj Glumačkoj školi. Čak su u početku stanovali odvojeno, svatko u svojoj studentskoj sobi, zatim u unajmljenom malom tavanskom stanu, ‘golubinjaku’, kako ga je Cata zvala. Jedno im je vrijeme Stojan Aralica ustupio svoj atelje, a zatim su stanovali u Domu glumaca na Mažuranićevu trgu. Iz tog se stana 1936. sele u gornjogradsku palaču u Demetrovoj 3. Ta je selidba bila povod da grupa glumaca iz kabarea, predvođena Acom Biničkim, zbija šale na njegov račun, nazvavši ga ‘crvenim baronom’, aludirajući na njegovo lijevo društveno i političko stajalište, a sad život na elitnom Gornjem gradu”, opisuje Vesna Vrabec. Tu su okupljali mnoge prijatelje, prije svega umjetnike. Bračni par u to je vrijeme bio na vrhuncu uspona na društvenoj ljestvici: on omiljeni glumac, postaje i intendant HNK, a ona priznata slikarica. Djece nisu imali, a ako je suditi po fotografijama koje su sačuvane u Muzeju grada Zagreba, društvo im je najčešće pravio pas dalmatinac. Živjeli su, uglavnom, ugodan život, do početka rata. “Za vrijeme ustaškog režima Dubravko je bio u zatvoru, a i Cata je nekoliko puta hapšena. To je zabilježila na crtežima tušem ‘Iz ćelije’ te uljenim portretom mučene žene, naslova ‘Supatnica iz ćelije’”, kaže Vrabec. Nakon rata, život se nastavio. No nakratko. On je preminuo, dakle, 1947. Samo se srušio, nakon što je ona doputovala iz Splita, kamo je išla čuvati majku “Početkom 1947. godine Cata je otišla u Split jer joj je majka bila bolesna. Dugo se zadržala. Vratila se u Zagreb 30. siječnja. Dubravko ju je dočekao na Glavnom kolodvoru, a u stanu ju je čekalo omiljeno jelo koje joj je pripremio. Kako je ispričala Cata, nakon ručka ona je htjela skuhati kavu, međutim, Dubravko je inzistirao da on to učini. Otišao je u kuhinju i uskoro je Cata čula jauk i pad. Dotrčala je i našla ga na podu. Zvala je hitnu, koju su dugo čekali. Dubravko je umro od srčanog udara”, nastavlja Vesna Vrabec. Ona nije željela više živjeti. “Cata je pričala da nakon Dubravkove smrti nije mogla niti slikati, niti pisati. Rekla je: ‘Bilo je sve svršeno. Bila sam i ja mrtva’, opisuje Vrabec. Iz letargije ju je digao poziv iz Beograda da kao vrsna portretistica portretira Tita, Mošu Pijadu i dr. Ivana Ribara. Znali su se otprije, a taj ih je susret još više zbližio. Kako je znala reći, spojila ih je bol zbog gubitka dragih osoba. Znano je da je dr. Ivan Ribar u ratu izgubio dva sina, Juricu i Ivu Lolu, a Nijemci su mu ubili suprugu koja je ostala u Beogradu. Cata i Ribar vjenčali su se 1952., a nakon umirovljenja i on postaje stanar Demetrove 3. Pedesetih se godina, dakle, ipak, udala za Ivu Ribara, liječnika, oca narodnog heroja Ive Lole Ribara, s kojim je ostala do kraja života.


‘Oltarić’ za muža...

Pisalo se kako su živjeli u kući u kojoj je ona podigla oltar prvom suprugu, o čemu nam priča Vesna Vrabec.

U sobi u kojoj su bili Catin atelje te Dubravkova i njezina biblioteka, u malom staklenom ormariću u sklopu polica uredila je ‘oltarić’ posvećen Dubravku. U njemu je križ s izrezbarenim natpisom DUJŠIN, Dubravkove kravate i leptir-mašne, kazališni i osobni nakit, cigaršpic te Dubravkove fotografije s omiljenim psom i kazališne i filmske fotografije i drugi osobni predmeti. Kad se odlučila na doniranje za memorijalnu zbirku Gradu Zagrebu, umjetnica je to objasnila riječima: ‘Nisam znala kome da povjerim svoju djecu’, pritom misleći na svoje slike, jer vlastite djece nije imala. Prostrani stan koji danas pripada Muzeju grada Zagreba, a koji se inače brine i o Zbirci Krleža, inače prijateljima i susjedima ovog para, okrenut je prema Tuškancu. Ima četiri velike sobe i djevojačku

sobicu, a površina mu je 128 četvornih metara. Memorijalni prostor čine hodnik, Catina soba, dnevni boravak, spavaonica i soba dr. Ivana Ribara. Dio svojih slika poklonila je i rodnom Trogiru, kaže Vesna Vrabec.

Izvor: Muzej grada Zagreba kustosica Vesna Vrabec, tekst iz Jutarnjeg lista. 


Cata Dujšin Ribar 

Rođena je u Trogiru 17. listopada 1897. kao Katarina Gattin. Dio djetinjstva provodi u Trogiru, a dio u Boki kotorskoj. Zbog izbijanja Prvog svjetskog rata, Catina obitelj vraća se u Trogir, gdje nastaje njezina prva slika – Pantan (1914.). Nedugo zatim seli se u Split; kod Svitoslava Mihaela Peruzzia uči modeliranje, a Emanuel Vidović podučava je crtanju, što učvršćuje njenu odluku da upiše Umjetničku akademiju u Zagrebu. Prvu pjesmu objavljuje sa 18. godina u Novom dobu. Za prvaka HNK Dubravka Dujšina udaje se 1920., žive u Zagrebu gdje Cata pohađa studij kod Vladimira Becića. Prvu samostalnu izložbu imala je 1927.godine u Zagrebu, a iste godine održava izložbu u Splitu. Uslijedile su izložbe i pozitivne kritike u Londonu. Cata je prijateljevala s Ivanom Meštrovićem, Belom i Miroslavom Krležom, Augustom Cesarcem, Ivanom Goranom Kovačićem, Brankom Gavellom, 1947.godine umire Catin muž Dubravko, a 1952.godine upoznaje dr. Ivana Ribara: „Samo smrt može izbrisati u meni sjećanja na dvije najdraže osobe moje prošlosti – Dubravka i Ivana. Stvari srca su složene i nema na njih direktnog odgovora bez objašnjenja. Ima stvari koje se ne mogu zajedno zbrajati: drugo je strastvena i neobjašnjiva ljubav dvadesetogodišnjaka, a sasvim je drugo staložena i zrela ljubav poslije pedesete. U ljudskom srcu svaka od njih ima svoje zasebno mjesto, a zajednički im je samo nazivnik ljubav.“Nastavlja izlagati u Zagrebu, Beogradu, Šibeniku, Splitu, Zadru, Kotoru, Milanu, Skopju, Washingtonu, Sarajevu, Bologni, Anconi. Prva trogirska izložba dogodila se u Muzeju grada Trogira, trajala je od 2. - 9. rujna 1967.godine.Pripremni radovi na uređenju Galerije Cate Dujšin Ribar započinju 1974.godine, a svečano se otvara 29. studenog 1978. Godine. Prvu zbirku pjesama Cata je objavila 1971.godine pod naslovom „Rastanci bez rastanaka“, drugu – Iz kamene jeke obavljuje 1975.godine. Treća zbirka pjesama objavljena je pod naslovom „Catina lirika“ 1983.godine, a četvrta- „Moj dom“ 1992.godine Cata Dujšin Ribar umire u svojem domu u Zagrebu 8. rujna 1994., u 97. godini života. U Trogiru u sklopu muzeja grada nalazi se i galerija u njezinu čast. U galeriji Cata Dujšin Ribar dio je  njenih umjetničkih djela koji se mogu pogledati. Izvor: Muzej grada Trogira.



Slikarica i pjesnikinja Cate Dujšin – Ribar, žene čiji je život obilježila ljubav i umjetnost. Svoj stan u Zagrebu, u Demetrovoj ulici broj 3, zajedno s bibliotekom, korespondencijom, obiteljskom zbirkom i umjetničkim radovima poklonila je Gradu Zagrebu uz zahtjev da se uredi memorijalna zbirka. Rodnom Trogiru 1978. godine darovala je dio svog likovnog opusa od kojeg je, u Muzeju grada Trogira, formirana Galerija Cate Dujšin-Ribar.

Na nadgrobnom spomeniku Cate Dujšin-Ribar i Dubravka Dujšina nalazi se Catini stihovi:

„Ne boj se visina, sa mnom blistavi su vrhunci.“

 



Cata Dujšin – Ribar: Slikarica, pjesnikinja i vrlo naočita dama - Beli Zagreb Grad...

https://belizagrebgrad.com.hr/cata-dujsin-ribar-slikarica-pjesnikinja-i-vrlo-naocita-dama/



Blog Beautiful Trogir:  www.beautifultrogir.blogspot.com

Podijelite ovu priču, odaberite vašu platformu! Google prevoditelj!                                                                                                                                                                                                                                                                            






Popularni postovi s ovog bloga

Pozdrav iz Trogira ja čitam web stranice

Trogir 20 zanimljivosti

Grad sretnog trenutka

Trogir grad kamena i mramora

Pokreni svoj blog

Adventska priča u Dalmaciji

Grožđe, vino i gitare

Šibenik top destinacija za ljetovanje

Za uspomenu i dugo sijećanje na Trogir

Trogir grad kamena, mramora i povijesti